Jakie są zasady zbilansowanej diety?

Diety
Ocena artykułu: 4.3/5 (47 głosów)

O autorze:

Agnieszka Filipowska

Health & Lifestyle Coach

Niezależnie od tego, o jakich dietach usłyszałeś w ostatnich czasopismach o gwiazdach, istnieją pewne, niepodważalne zasady zdrowego odżywiania. Osoby, które mają prawidłową masę ciała, zasady diety są bardzo proste – jej podstawą mogą być węglowodany (ziemniaki, chleb, ryż, makaron), połączone z białkiem (mięsem, rybami, warzywami strączkowymi a także nabiałem).
Jakie są zasady zbilansowanej diety?
Jeśli nie będziesz nadużywał soli i cukru, na takiej diecie nie będziesz miał problemów z wagą. Warto regularnie zwracać uwagę na wartość kaloryczną posiłków i kontrolować swoją wagę. Niestety, ale w praktyce taka dieta może prowadzić do otyłości – wystarczy przyjrzeć się przeciętnemu mieszkańcowi USA. Bardzo częstą przyczyną otyłości jest picie napojów gazowanych.

Grupy produktów spożywczych, które muszą znaleźć się w Twojej diecie
  • duża ilość owoców i warzyw jako podstawa diety

  • sporo węglowodanów, w formie chleba, ryżu, ziemniaków i ryżu

  • mięso, ryby, warzywa strączkowe

  • produkty mleczne i nabiał

  • bardzo mała ilość cukrów prostych
Oprócz tego, w każdym posiłku powinna znaleźć się spora ilość błonnika.

Warzywa i owoce – czy jesz je pięć razy dziennie?

Warzywa i owoce muszą się znaleźć w diecie dlatego, że dostarczają dużą ilość witamin i minerałów. Ludzie, którzy jedzą owoce i warzywa przynajmniej 5 razy dziennie, mają mniejsze ryzyko chorób serca, zawału i niektórych nowotworów. Niektórym osobom wydaje się, że 5 porcji owoców i warzyw dziennie to zbyt dużo. W rzeczywistości jest to proste – jedna porcja to jabłko, banan czy inny owoc.

Węglowodany w diecie
Dla niektórych osób węglowodany są związane bezpośrednio z otyłością, jednak nie możesz ich pomijać w diecie. Przykładowo – ziemniaki zawierają sporo węglowodanów, ale także potas i inne minerały. Warto zwrócić uwagę także na węglowodany w formie pieczywa pełnoziarnistego, brązowego ryżu i chleba z dodatkiem otrąb.

Mięso, ryby i jajka
Białko jest konieczne w diecie, a mięso dostarcza takich składników, jak witaminy, minerały, żelazo, cynk i witaminę B. Najlepiej unikać mięsa ze skórą, bo zawiera ona dużo tłuszczu. Ryby (szczególnie te poławiane w oceanie, a nie z hodowli), są , witamin i kwasów tłuszczowych. Olej rybi dostarcza także kwasów omega-3. W diecie powinny się znaleźć dwie porcje ryb tygodniowo. Zdanie na temat jedzenia jest podzielone – według nowych badań, nie są one tak szkodliwe, jak się o nich mówiło kilka lat temu. Białko o nieco mniejszej wartości odżywczej znajdziesz w warzywach strączkowych.

Jedz mniej cukru i tłuszczu
Tłuszcze nasycone i węglowodany proste powinny być ograniczane w diecie, ponieważ prowadzą bezpośrednio do otyłości. Tłuszcze nasycone znajdziesz przede wszystkim w:
  • serach

  • wędlinach

  • maśle

  • ciastkach

  • herbatnikach
i wielu innych wyrobach. Mimo wielu sprzecznych informacji na temat tłuszczy oficjalna medycyna mówi, że tłuszcze nasycone są szkodliwe dla organizmu. Jedynym produktem, który jest jeszcze bardziej szkodliwy od węglowodanów prostych, jest cukier.

Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, jak dużo cukru znajduje się na przykład w sokach owocowych i napojach gazowanych. Problem z węglowodanami zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie i może prowadzić do cukrzycy typu I lub II w późniejszym wieku. Jeśli w Twojej diecie znajdują się węglowodany proste, powinieneś z nich jak najszybciej zrezygnować, dla dobra swojego zdrowia. Cukier w prostej formie bardzo szybko przenika do krwi i prowadzi do , co po kilku latach może doprowadzić do problemów z trzustką.


Napisz komentarz

Jeżeli nie chcesz przepisywać kodu z obrazka zaloguj się lub zarejestruj.

Używamy cookies w celach świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza,
że cookies będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej.