Czy przyjmujesz preparaty multiwitaminowe?

Zdrowie
Ocena artykułu: 4.2/5 (55 głosów)
Większość sportowców wie, jak ważne jest stosowanie białka, kreatyny i innych suplementów, które bezpośrednio przekładają się na wzrost mięśni.
Czy przyjmujesz preparaty multiwitaminowe?

Spada za to popularność multiwitaminowych i to właśnie o nich będzie mowa w tym wpisie.

Aminokwasy pozwalają na wzmocnienie mięśni, natomiast witaminy i minerały umożliwiają ten proces i poprawiają jego skuteczność. Podczas intensywnego treningu następuje kilka rzeczy – mięśnie (a dokładniej włókna mięśniowe) są niszczone, a następnie odbudowywane w procesie anabolizmu. Jeśli za krótko odpoczywasz i nie dostarczasz odpowiedniej ilości aminokwasów, nasila się proces katabolizmu.

Na katabolizm wpływa także nasz sposób odżywiania. Jeśli w diecie znajduje się zbyt mało substancji odżywczych, proces budowania mięśni zachodzi znacznie wolniej.
Powoduje on także problemy z kośćmi, więzadłami i stawami, a jeśli są one słabe, to nie możesz podnosić dużych ciężarów. Minerały wpływają także na transportowanie substancji odżywczych do komórek – jeśli jest ich za mało, budowanie mięśni zachodzi znacznie wolniej.

Nie trenuj, jeśli źle się odżywiasz
Niezależnie od tego, jak dużo serca wkładasz w ćwiczenia, zawsze musisz łączyć je z odpowiednią dietą. Przykładowo – niedobór kreatyny, glutaminy, jajek czy mięsa w diecie, prowadzi do spalania mięśni podczas ćwiczeń. Podobnie jest z niedoborem witamin i minerałów, z których najważniejsze działanie mają:

  • witamina B-complex
  • witamina D
  • witamina E
  • cynk
  • magnez
  • żelazo
  • chrom
  • potas

Jak widzisz, nie wystarczy zapewnić odpowiedniego bilansu kalorycznego – liczy się także inne substancje. Jeśli przyjmujesz za mało witamin (bo na przykład nie jesz warzyw 5 razy dziennie), ćwiczenia stają się coraz mniej efektywne.
Z tego powodu warto przyjmować suplementy diety z witaminami (najlepiej w naturalnej formie).

Uwaga na reklamy
Jak już wspominałem, witaminy to podstawa prawidłowych ćwiczeń. Nie oczekuj szybkich efektów , gdy zaczniesz przyjmować witaminę D i podnoszenia kilku kilogramów więcej, po cynku i wapniu. Ich właściwości na poprawę jakości ćwiczeń są podkreślane w reklamach, jednak przypisywanie im niesamowitych właściwości jest zbytnim koloryzowaniem.

Odpowiedź na potrzeby osób, które regularnie trenują
Niestety, ale rozwiązanie problemów z ćwiczeniami jest nudne i dla wielu osób nie jest atrakcyjne. Aby poprawić pracę mięśni, wystarczy przyjmować preparaty multiwitaminowe, dostarczające 100% substancji potrzebnych dla organizmu.

Nie wierz w to, że substancje pochodzenia syntetycznego różnią się czymś od naturalnych – to stwierdzenie ma na celu skłonić Cię do kupna droższych preparatów. Syntetyczny oznacza w rzeczywistości „powstały w procesie syntezy”.

Rośliny wytwarzają witaminy w procesie syntezy w podobny sposób, w jaki robi się to w laboratoriach i w rezultacie otrzymujesz ten sam związek. Zwróć uwagę na preparaty dostosowane specjalnie do potrzeb kobiet i mężczyzn, jednak nie wierz bezgranicznie w ich reklamy. Mogą one zawierać na przykład dodatek substancji, które zwiększają ilość testosteronu we krwi i zmniejszają ilość estrogenów.

Preparaty dla kobiet mogą zawierać na przykład więcej kwasu foliowego lub substancje, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego. Większość preparatów multiwitaminowych zawiera także żeń-szeń, substancję o działaniu pobudzającym. Z tego powodu najlepiej jest je przyjmować rano. Najważniejsze jest to, by preparaty tego typu stosować regularnie.

Tabletki czy warzywa?

Najlepiej przyswajalne są witaminy i minerały, których dostarczamy sobie wraz z dietą. Jeśli jesz dużo warzyw i owoców, a także mięsa wysokiej jakości, nie powinieneś mieć problemu z uzupełnieniem tych składników.

Preparaty multiwitaminowe są bardzo przydatne w konkretnych sytuacjach. Wiele osób nie może jeść owoców i warzyw, bo ma po nich problemy jelitowe. Jeśli nie masz czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków lub jesteś po ciężkiej chorobie, potrzebujesz szybkiej dawki witamin i minerałów.

Wtedy warto uzupełnić je za pomocą suplementów diety.

Suplementy multiwitaminowe warto przyjmować także wtedy, gdy bardzo dużo pracujesz, żyjesz w stresie lub trenujesz. W takiej sytuacji zapotrzebowanie organizmu na witaminy może być tak duże, że nie zdołasz ich uzupełnić w standardowy sposób.

W powyższych sytuacjach włącz do diety owoce, które zawierają szczególnie dużo substancji odżywczych – należą do nich między innymi cytrusy. Mnóstwo witamin znajdziesz także w sokach warzywnych.



Komentarze

  1. ~queenmargo, (IP: *.*.41.70) 2017-11-28 09:49:53

    Multiwitaminowych nie spożywam, ale włączyłam sobie do diety ekstrakt z liści miłorzębu japońskiego w postaci kapsułek Gingko Biloba od Herbaya, szczególnie, że ze względów zdrowotnych zmniejszyłam ilość kawy i jakoś trzeba sobie tę jasność myślenia inaczej zafundować :)

  2. ~Nati, (IP: *.*.24.25) 2017-05-16 12:33:57

    Ja miałam tak,że jadłam mniej ( właściwie niezdrowo) i chodziłam na siłownię w nadziei że schudnę i to nic nie dało. Więc zmieniłam dietę na 5 posiłków dziennie, dużo warzyw, mniej cukru, mniej tłuszczu, dużo wody i powoli jest coraz lepiej :) W Krakowie chodziłam do różnych siłowni, najlepsza jest Energym i zajęcia z cross fitu świetne :D

  3. mmartyna 2017-01-31 19:32:22

    Ja właśnie ćwiczę, ale przyjmuję dodatkowo witaminę D. Fajnie się stosuje Vita D Express, nie ma problemu z połykaniem czy z popijaniem. Wystarczy minuta by tabletka sama się rozpuściła pod językiem :)

Napisz komentarz

Jeżeli nie chcesz przepisywać kodu z obrazka zaloguj się lub zarejestruj.

Używamy cookies w celach świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza,
że cookies będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej.