Nie bierz w ciemno - dowiedz się czegoś o suplementach

Suplementy
Ocena artykułu: 4.2/5 (60 głosów)

O autorze:

Agnieszka Filipowska

Health & Lifestyle Coach

Myślisz, że zajadanie się suplementami i zastępowanie nimi pełnoprawnych posiłków pozwoli Ci na zbudowanie wymarzonej sylwetki?
Nie bierz w ciemno - dowiedz się czegoś o suplementach

Każdy, kto poważnie myśli o budowaniu mięśni wie, jak ważne jest odżywienie ciała po treningu. Aby dostarczyć organizmowi składników odżywczych przez cały dzień, przygotowanie posiłków jest kluczem. Jednak wielu osobom nie chce się kroić i gotować. Zamiast tego, sportowiec kupuje gotowy posiłek, który ma być zdrowy i zrównoważony, podczas gdy w rzeczywistości w ogóle takim nie jest.

Albo jeszcze gorzej- zastępuje pełnoprawny posiłek suplementami diety, z myślą, że zapewnią mu takie same korzyści odżywcze. Chociaż nie ma naukowych dowodów na działanie niektórych suplementów lub mają szczątkowe działanie, ich wybór jest najczęściej dyktowany falą popularności danego specyfiku.

Dzisiejsi sportowcy są uzależnieni od produktów żywieniowych , które pomagają im osiągnąć wymarzony skład ciała. Prawie wszyscy widzieli shakery na siłowni z tajemniczymi substancjami, ale kiedy zapytasz, jak te suplementy działają i co zawierają, mało kto będzie w stanie odpowiedzieć. Większość odpowie, że pomagają im w osiąganiu wyników. Jeśli sportowiec jest pewien o zbawiennym działaniu niektórych suplementów, wtedy ich korzyści rosną, ponieważ zaczyna działać efekt placebo.

To jest właśnie to, co nazywam ślepym zjadaniem suplementów. Większość sportowców nie zjada właściwej dawki białka, węglowodanów i tłuszczów pochodzących ze zrównoważonych posiłków. Zamiast tego obżerają się suplementami , które w domyśle mają pomóc im osiągnąć właściwy poziom tych składników odżywczych. Gdy suplementy są ślepo spożywane, trenująca osoba rzadko wie, jakie konkretne witaminy i minerały (i w jakim stężeniu) dostarcza swojemu organizmowi.

Uwaga na reakcje niepożądane
Witaminy i minerały są zawsze spychane na dalszy plan spożywaniem za dużych ilości białka, węglowodanów oraz tłuszczów. Witaminy to substancje, które są potrzebne komórkom do prawidłowych reakcji chemicznych. Niektóre witaminy (głównie witaminy z grupy B) biorą udział w reakcjach energetycznych, które pozwalają komórkom uzyskać , węglowodanów i tłuszczów.

Pozostałe witaminy pozwalają utrzymać równowagę mineralną w organizmie. Witaminy z grupy D usprawniają wchłanianie wapnia i fosforu. Synergizm między witaminami i minerałami jest bardzo ważny w zrozumieniu wymagań żywieniowych. Suplementy często mają za duże stężenie minerałów oraz witamin i przekraczają górny prób tolerancji organizmu na te substancje. To może powodować więcej szkód niż pożytku.

Witaminy i minerały mogą rywalizować w absorpcji składników odżywczych oraz hamować działanie innych składników, co może doprowadzić do generowania toksyn w organizmie lub niedoboru niektórych składników mineralnych. Witaminy należy przyjmować w odpowiednich dawkach, jednak większość z nich jest rozpuszczalna w wodzie i nadmiar może być wydalany z moczem (witaminy z grupy B).

Uwaga na nadmiar niacyny
Również duże ilości niacyny mogą nieść za sobą toksyczne efekty uboczne. Najlepszym sposobem na uniknięcie efektów ubocznych jest czytanie etykiet i pogłębianie wiedzy na temat różnych suplementów. Nie tylko ochronisz swoje zdrowie, ale również portfel. Spożywanie dobrze zbilansowanych posiłków spełni niemal wszystkie potrzeby energetyczne Twojego organizmu.

Jednak są pewne wyjątki, w których spożywanie suplementów jest wskazane. Zjadanie suplementów ma sens tylko wtedy, kiedy nie możemy zapewnić w swojej diecie odpowiedniej ilości każdego ze składników odżywczych.

Przygotowanie jedzenia
W ten weekend nie siedź przed telewizorem, tylko spędź trochę czasu na przygotowaniu tygodniowych posiłków. Po skończeniu ciężkiego treningu będziesz mógł się zabrać od razu do jedzenia. Nie wystarczy wypić shake'a białkowego albo zjeść proteinowego batonika. Mimo że takie rozwiązanie jest dobre w doraźnych sytuacjach, nie daj się wciągnąć w uzależnienie od tych produktów. Jeśli jesteś gotowy poświęcać długie godziny na siłowni, możesz również posiedzieć trochę w kuchni i przygotować dobre posiłki, które uwieńczą Twój osobisty sukces budowania zdrowej sylwetki.



Komentarze

  1. Agnes

    ~Bajor, (IP: *.*.129.142) 2016-02-15 11:38:45

    Suplementy chyba nigdy nie wystarczą. trzeba dać coś od siebie też. Ja przez pół roku stosowałem dietę ustaloną przez moją dziewczyne, dodatkowo brałem ACCTIVE 25+ by mieć siłę na ćwiczenia. Poprawa samopoczucia i spadek masy ciała zauważalne już od drugiego tygodnia. Na takich sposobach schudłem ponad 25 kg ;)

Napisz komentarz

Jeżeli nie chcesz przepisywać kodu z obrazka zaloguj się lub zarejestruj.

Używamy cookies w celach świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza,
że cookies będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej.