Jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz

Odchudzanie
Ocena artykułu: 4.1/5 (52 głosów)

O autorze:

Agnieszka Filipowska

Health & Lifestyle Coach

Przez długi czas było uznawane za produkt, który mógł być jedynie dodatkiem do niektórych potraw. Dziś okazuje się, że awokado ma mnóstwo korzystnych działań na Twój organizm i stanowi podstawę zdrowej diety.
Jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz
Skąd to działanie? Awokado zawiera składnik, o którego wartości wielu ludzi zapomina - wartościowe tłuszcze. Często myśli się o tym, że tłuszcz przyczynia się do otyłości. Czy tłuszcz sprawia, że tyjemy? Oczywiście, że nie.

Nie unikaj tłuszczu
Nie powinieneś unikać tłuszczu w diecie. Jest on niezbędny, by zachować prawidłowy wzrost i rozwój organizmu. Tłuszcze dostępne w diecie dostarczają energii, chronią organy przed uszkodzeniami, wspomagają funkcjonowanie ścian komórkowych i wpływają na lepsze przyswajanie witamin.

Co więcej, wielu naukowców twierdzi, że tłuszcze powinny dostarczać nawet 33% kalorii w diecie odchudzającej.

Jedz dobre tłuszcze
Zanim zacznie objadać się hamburgerami, rozważ to, że nie wszystkie kwasy tłuszczowe są takie same. Ludzie, którzy cieszą się szczupłą sylwetką, jedzą inne tłuszcze, niż ci, którzy są otyli i chorzy.

Tłuszcze w takich potrawach, jak pizza, ciastka czy hamburgery, przyczyniają się do zwiększenia masy ciała i pogorszenia stanu zdrowia. Można za to winić jednak wyłącznie nasycone tłuszcze. Badania sprzed 50 lat pokazały, że nasycone kwasy tłuszczowe zawierają więcej wodoru i w temperaturze pokojowej mają formę stałą.

To właśnie one wpływają na podwyższenie poziomu złego cholesterolu. Często pojawia się opinia, że nawet te nasycone kwasy tłuszczowe wpływają na zwiększenie poziomu zdrowego cholesterolu. Oczywiście, o wiele zdrowsze są tłuszcze nienasycone, dlatego należy włączyć je do diety. Mają one wpływ na wzmocnienie systemu odpornościowego i lepsze funkcjonowanie komórek.

Najlepsze tłuszcze
Jeśli odchudzasz się, powinieneś zwiększyć w swojej diecie ilość tłuszczów mononienasyconych i wielonienasyconych. Dlaczego? Produkty zawierające takie składniki (na przykład ryby, orzechy, nasiona roślin, oliwa i awokado), zawiera mnóstwo składników odżywczych. Oprócz zmniejszania ilości cholesterolu LDL i wspierania zdrowia serca, nienasycone kwasy tłuszczowe wspierają spalanie tłuszczu, bez konieczności organiczania ilości kalorii.

W 2009 roku przeprowadzono badania, które wskazały, że osoby jedzące więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych miały mniejszą masę ciała i mniej tłuszczu, niż Ci, którzy jedzą ich mniej. Dlaczego? Osoby jedzące więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych zwracają większą uwagę na jakość produktów.

Nie wolno rezygnować z tłuszczu

Nie tak dawno na świecie panowała dziwaczna moda na całkowite odstawienie tłuszczu. Producenci promowali produkty o niskiej i zerowej zawartości tłuszczu, a konsumenci dali się na to nabrać. Wydawało się, że jest to zdrowe.

Niestety, tak nie było. Była to poważna pomyłka. Gdy tylko ludzie przestali jeść to, co niezbędne dla zdrowia (przede wszystkim tłuszcz), znacznie wzrósł współczynnik otyłości na świecie. Dlaczego? Tłuszcz jest niezbędny w diecie z jednego ważnego powodu - smaku. Produkty beztłuszczowe nie mają smaku, dlatego producenci musieli dodać do nich mnóstwo cukru i soli.

Cukier i syrop glukozowo-fruktozowy można znaleźć nawet w keczupie i sosach do sałatek. Zawierają one także mnóstwo soli. To dopiero początek. Oto kilka innych powodów, dla których nie można ograniczać jedzenia tłuszczu.

Tłuszcz spala tłuszcz
Twoje ciało potrzebuje trzech makroskładników dla prawidłowego funkcjonowania - są to węglowodany, i tłuszcze. Jeden gram tłuszczu zawiera dwa razy więcej tłuszczu, niż cukru i białka. Jeśli nie dostarczasz swojemu organizmowi żadnego tłuszczu, ciało nie ma energii, do spalania kalorii.

Organizm potrzebuje energii do prawidłowego funkcjonowania i zachowania odpowiedniego metabolizmu. Co więcej, tłuszcz podskórny, który odkłada się w takich miejscach, jak brzuch, i pośladki, nie może być spalony, jeśli nie dostarczysz odpowiedniej dawki kwasów omega-3. Tłuszcz dostarczany w diecie pozwala spalić istniejący tłuszcz, przez aktywację odpowiednich procesów w wątrobie. Można porównać to do gry w piłkę. Gdy na boisko wchodzą nowi zawodnicy, to trener wie, że musi dokonać zmian.

Tłuszcz wpływa na uczucie sytości
Trawienie tłuszczu trwa długo czasu, dlatego daje on uczucie sytości znacznie dłużej od innych produktów. Mononienasycone kwasy tłuszczowe stabilizują także poziom glukozy we krwi. Oznacza to, że po zjedzeniu zdrowego tłuszczu jesteś najedzony i po posiłku nie musisz udawać się od razu do lodówki.

W rzeczywistości, dieta dostarczająca dużej ilości kwasów omega-3, szczególnej odmiany wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, pozwala na największe zahamowanie głodu. Nie jest niespodzianką, że osoby na diecie jedzące umiarkowaną ilość tłuszczu, mają znacznie mniejsze problemy z utrzymaniem diety, niż inne osoby. Jakie są tego rezultaty?
Można stracić więcej kilogramów.


Jedzenie tłuszczu poprawia Twoje samopoczucie
Każdy, kto jest na diecie, od czasu do czasu skarży się na złe samopoczucie. Jedzenie smacznych rzeczy sprawia, że jesteśmy szczęśliwsi i odsuwa nas od jedzenia potraw, które mogą nam szkodzić. Tłuszcz jest doskonałym nośnikiem smaku.

Ostatnie badania wskazują na to, że organizm człowieka jest w stanie wykryć brak tłuszczu w różnych potrawach, co pokazuje nam, dlaczego jedzenie produktów niskotłuszczowych nie zaspokaja apetytu. Bez tłuszczu człowiek nie może odczuwać najważniejszych smaków, takich, jak słodki, słony, gorzki i kwaśny.
Jeszcze ciekawszą informacją jest to, że kwasy omega-3 zwiększają ilość serotoniny w mózgu, dzięki czemu poprawiają Twój nastrój, zwiększają motywację i odsuwają od Ciebie myśli o zjedzeniu wielkiej pizzy. 3,5% kobiet i 2% mężczyzn cierpi z powodu zdiagnozowanych problemów z odżywianiem, natomiast miliony osób na całym świecie od czasu do czasu objadają się pod wpływem stresu.

Tłuszcz buduje mięśnie
Ćwiczenia są znacznie mniej efektywne, jeśli nie łączysz ich z przyjmowaniem odpowiedniej ilości kwasów omega-3. Dzięki zdrowym tłuszczom, białka przyswajają się znacznie łatwiej. W 2011 roku przeprowadzono badania na osobach w wieku od 25 do 45 roku życia.

Badania wykazały, że kwasy omega-3 poprawiają wzrost komórek mięśniowych i ich rozmiar. Istnieją także doniesienia mówiące o tym, że kwasy omega-3 stymulują wzrost mięśni także u osób w starszym wieku, dlatego zapobiegają spadkowi masy ciała.

Tłuszcz sprawia, że jedzenie jest bardziej wartościowe
Organizm człowieka nie jest w stanie przyswoić witamin A, D, E i K, jeśli nie będziesz ich przyjmował wraz z odpowiednia dawką tłuszczu. może doprowadzić do awitaminozy i pojawienia się takich problemów, jak suchość skóry, ślepota, łamliwość kości, skurcze mięśni i słaba krzepliwość krwi.
Witaminy są niezbędne także dla zachowania energii, skupienia się na pracy i prawidłowej pracy serca. Sprzyjają także prawidłowej masie ciała.





Napisz komentarz

Jeżeli nie chcesz przepisywać kodu z obrazka zaloguj się lub zarejestruj.

Używamy cookies w celach świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza,
że cookies będą one umieszczane na Twoim urządzeniu. Dowiedz się więcej.